کنار گذاشتن صبحانه و دیر خوردن شام ممکن است با خطر بیشتر پروتئینوری مرتبط باشد

 9 نوامبر 2020- رابطه ی بین عادات غذایی و بروز بیماری مزمن کلیوی (CKD) کاملاً مشخص نیست. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه کانازاوا دریافتند که حذف صبحانه و شام دیرهنگام ممکن است با خطر بالاتر پروتئینوری که عامل اصلی پیش آگهی CKD است، مرتبط باشد.

بیماری مزمن کلیوی(CKD)،به عنوان یک ناهنجاری ساختاری و / یا نارسایی در عملکرد کلیه یا کاهش فیلتراسیون گلومرولی تعریف می شود.CKD ، یک عامل خطر برای مرحله نهایی بیماری کلیوی و بیماری های قلبی عروقی است، که یک مشکل عمده بهداشتی در بسیاری از کشورها است. شایعترین عللبرای بیماری مزمن کلیوی عبارتند از دیابت، فشار خون بالا و چاقی. اگرچه این بیماری ها به صورت جداگانه با درمان دارویی قابل درمان هستند، اما در سال های اخیر، درمان با تغییر رفتار مانند رژیم غذایی و ورزش توجه ها را به خود جلب کرده است.

پروفسور Takashi Wada، نویسنده ی مسئول این مطالعه گفت: بیماری مزمن کلیوی با خطر بالاتر مرگ ناشی از قلب و عروق همراه است. بنابراین مهم است که درک کنیم چه رفتاری ممکن است پیشرفت این بیماری کشنده را تسهیل کند. هدف از مطالعه ما بررسی رابطه بین عادات غذایی و CKD بود.

محققان بر پروتئینوری که یک عامل کلیدی پیش آگهی CKD است، تمرکز کردند. پروتئینوری به طور کلی به دفع پروتئین از طریق ادرار اطلاق می شود که با نوار ادراری 1+ ، تشخیص داده می شود. پروتئینوری نشانه ی اولیه ی بیماری کلیوی است. بنابراین، جلوگیری از بروز آن برای سلامتی ما مهم است. محققان با استفاده از پرسشنامه مورد استفاده در معاینات پزشکی سالانه با همکاری انجمن پزشکی کانازاوا، مطالعه ای را برنامه ریزی کردند.

محققان یک مطالعه گذشته نگر را با بررسی بیش از 26000 بیمار با سن> 40 سال که بین سالهای 1998 و 2014 تحت معاینات پزشکی سالانه در کانازاوا قرار گرفته بودند، انجام دادند. رفتارهای تغذیه ای ناسالم در این مطالعه ، شام دیرهنگام( خوردن شام در طی دو ساعت از رفتن به رختخواب با تکرار سه بار یا بیشتر در هفته) ، نخوردن صبحانه (سه بار یا بیشتر در هفته) ؛ غذا خوردن سریع (سریعتر غذا خوردن از افراد هم گروه) و میان وعده ی دیر وقت (خوردن تنقلات بعد از شام سه بار یا بیشتر در هفته) تعریف شد.

رایج ترین عادت غذایی نادرست در کل جمعیت بیماران خوردن سریع غذا (29 درصد) و به دنبال آن شام دیرهنگام (19 درصد) ، میان وعده ی شامگاهی دیرهنگام (16 درصد) و حذف صبحانه (9 درصد) بود. در طی یک دوره پیگیری متوسط ​​بیش از 3 سال، 10درصد از بیماران دچار پروتئینوری شدند. از میان این عادات غذایی، کنار گذاشتن صبحانه و خوردن دیرهنگام شام با افزایش خطر ابتلا به پروتئینوری همراه بود. با کمال تعجب، عادات غذایی ناسالم، با تغییر در وزن بدن ارتباطی نداشتند.

پروفسور Wada، گفت: این نتیجه نشان می دهد که عادات غذایی ناسالم صرف نظر از تغییر در وزن بدن ممکن است با عامل خطرCKD ، در ارتباط باشند. یافته های ما از تغییرات رفتاری برای جلوگیری از پیشرفتCKD ، حمایت می کند. این نتایج ممکن است به ایجاد رویکردهای جدید در این زمینه کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201109/Skipping-breakfast-and-late-dinner-may-be-linked-with-higher-risk-of-proteinuria.aspx